Eerste legale e-step met kenteken mag de weg op, en wat betekent dat voor verzekering?

Elektrische step gebruiker in pak, e-step verzekering en regels in Nederland

Eerste legale e-step met kenteken mag de weg op

Na jaren van juridische strijd en technische ontwikkeling is de Selana Alpha de allereerste e-step in Nederland die officieel een RDW-typegoedkeuring heeft gekregen. Daarmee mag deze step legaal op de openbare weg, mét kenteken en vereiste verzekering. Dat verandert de spelregels voor e-stepbezitters én de verzekeringsmarkt.

Wat maakt de Selana Alpha bijzonder?

Selana werkte zes jaar aan het doorlopen van het ingewikkelde goedkeuringsproces bij de RDW. Dit leidde ertoe dat de Alpha onlangs de status kreeg van bijzondere bromfiets: een status die alleen is weggelegd voor voertuigen die aan strenge veiligheidsnormen voldoen. De step is uitgerust met verlichting, richtingaanwijzers, degelijke remmen en andere noodzakelijke kenmerken.

Daarnaast gelden voor bestuurders van de Selana Alpha de volgende regels:

  • Maximumsnelheid: 25 km/uur
  • Gebruik: verplicht op het fietspad
  • Minimumleeftijd: 16 jaar
  • Geen helmplicht
  • Verplichte WA-verzekering bij deelname aan het verkeer

Door de officiële kentekenregistratie kunnen politie en toezichthouders eenvoudig controleren of de step legaal is, wat helpt bij handhaving en verkeersveiligheid.

Waarom legalisatie zo belangrijk is

Er rijden naar schatting honderden duizenden illegale e-steps rond in Nederland. Dit zijn meestal modellen die online zijn aangeschaft, maar nooit de technische tests of documentatieprocedures hebben doorlopen. Dergelijke steps vormen risico’s: remmen, verlichting en stabiliteit laten in veel gevallen te wensen over.

Selana wil met de Alpha aantonen dat e-steps veilig en ook wettelijk mogelijk zijn. De hoop is dat dit een omslagpunt wordt: fabrikanten die voorheen de regels omzeilden, zullen nu geneigd zijn om in te stappen op officiële trajecten.

Verzekering: van onmogelijk naar verplicht

Met de RDW-goedkeuring moet elke gebruiker van een Selana Alpha WA-verzekering afsluiten. Dat dekt aansprakelijkheid bij schade aan derden. Tot voor kort was verzekeren van e-steps nauwelijks mogelijk, simpelweg omdat ze niet legaal waren.

De verschuiving opent een nieuwe markt voor verzekeraars die pakketten kunnen ontwikkelen voor zaken zoals:

  • Casco-dekking (schade aan eigen step)
  • Diefstalverzekering
  • Extra accessoires zoals accu’s en onderdelen

Bijgevolg zullen consumenten moeten vergelijken welke verzekering passend en betaalbaar is. En daar helpt een kijkje in een verwant domein: de markt van scooterverzekeringen.

Wat we kunnen leren van scooterverzekeringen

Hoewel e-steps nog maar net hun intrede doen in het verzekeringslandschap, zijn er duidelijke parallellen met scooters en elektrische scooters. Daar zijn de afgelopen jaren al goed ontwikkelde producten voor op de markt gekomen. Zo kunnen scooterrijders eenvoudig een elektrische scooterverzekering vergelijken om te zien welke dekking en premie het beste aansluit bij hun situatie.

Ook de prijsopbouw biedt een nuttig referentiekader. Wie zich verdiept in Wat kost een scooterverzekering? ziet dat factoren als de cataloguswaarde, het type accu, de leeftijd van de bestuurder en aanvullende dekkingen bepalend zijn voor de uiteindelijke premie. Het ligt voor de hand dat dezelfde elementen straks ook een grote rol gaan spelen bij e-stepverzekeringen.

Toekomst en impact

Met de introductie van Selana’s legale e-step wordt een baan gebaand voor verantwoord gebruik van deze populaire voertuigen. Steeds meer fabrikanten zullen waarschijnlijk hun modellen laten testen en registreren, wat leidt tot een veilige, beter gereguleerde markt.

Voor consumenten betekent dit: duidelijkheid, mogelijkheden tot verzekering en minder risico op boetes of inbeslagname. Voor verzekeraars betekent het een nieuwe groeimarkt met ruimte voor innovatieve polisvormen die inspelen op de unieke kenmerken van e-steps, zoals accu’s, montagekosten en lichte onderdelen.

Beoordeel deze pagina